Впровадження Microsoft Dynamics NAV
на ПАТ “Житомирський маслозавод” (компанія “Рудь”)
ПАТ “Житомирський маслозавод” – один із лідерів у виробництві морозива під торговою маркою “Рудь”, а також найбільший виробник молочної продукції, сухого знежиреного молока, вершкового масла і сиру в Україні. Добова виробнича потужність на сьогоднішній день становить 150 тон морозива . Частина продукції успішно експортується у Чехію, Німеччину, США, Ізраїль та інші.
Специфіка галузі:
- сезонність (падіння виробництва в зимові місяці сягає 10% від загальної потужності заводу);
- обмежений термін придатності продукції;
- дефіцитна сировина і жорстка конкуренція за постачальників;
- непостійна якість сировини (молока) і, як наслідок, нестійкість рецептури.
Організаційні та ринкові передумови:
- Відсутність оперативного доступу до інформації про складські і витрачені запаси ускладнювала планування закупок та виробництва.
- Відсутність системи взаємодії з постачальниками призводила до невигідних для підприємства контрактів.
- Підвищення конкуренції з боку відомих зарубіжних брендів створювало загрозу збереження лідируючої позиції на ринку.
Було вкрай важливо забезпечити виробництво і продаж максимальної кількості продукції у короткий сезон, оскільки поріг входження на український ринок нових гравців достатньо низький.
Критично збільшилася потреба у отриманні оперативної інформації щодо діяльності бізнесу, оптимізації відносин з постачальниками і замовниками, мінімізації витрат і оптимізації планування виробництва, що виявило необхідність впровадження ERP системи. Для вирішення цих задач керівництво компанії обрало систему управління ресурсами підприємства Mіcrosoft Dynamіcs NAV, покликану замінити локальну облікову систему і забезпечити відповідну збільшеним вимогам функціональність.
Вибір керівництвом Житомирського маслозаводу системи Mіcrosoft Dynamіcs NAV був продиктований не лише широкою базовою функціональністю продукту, але і можливістю задовольнити специфічні вимоги, пов’язані із галузевою специфікою.
Рішення
Консультанти Innoware запропонували рішення на основі Mіcrosoft Dynamіcs NAV, яке включає такі функціональні блоки:
- виробництво (облік сировини);
- логістика (закупівля, продажі, управління складом);
- бухгалтерський і фінансовий облік;
- управління відносинами з клієнтами (контроль термінів оплати, збір статистичної інформації про вподобання покупця, контроль і графік відвантажень).
Рішення дозволяє зв’язати дані про виробництво зі складами для можливості оперативного реагування на замовлення клієнтів і відстеження поточних замовлень у виробництві.
Також було запропоновано ввести єдині стандарти на основі виробничих бізнес-процесів:
- управління даними про готову продукцію, у тому числі управління інформацією по ділянках виробництва – робочих центрах і технологічних маршрутах;
- прийом замовлень;
- управління цеховим виробництвом і цеховий контроль (у тому числі урахування таких показників, як облік браку, облік варіантів);
- розподіл транспортних витрат по видах сировини.
Створення довгострокового плану виробництва низки готової продукції до провадження Mіcrosoft Dynamіcs NAV було практично неможливим через особливість попиту зі сторони основних замовників продукції Житомирського маслозаводу. Як ефективне вирішення цієї проблеми консультанти Innoware запропонували впровадження модуля виробництва. Він дозволяє складати уточнений оперативний план виробництва, розраховувати потреби в сировині, матеріалах і напівфабрикатах на підставі прийнятих замовлень з урахуванням вже сформованого плана-графіка виробництва та існуючого запасу сировини.
Це створює додаткову конкурентну перевагу для маслозаводу – виконання замовлень від дистриб’юторів у повному обсязі. Завдяки цьому можна точно спланувати час прибуття транспорту за готовою продукцією, зменшити час відвантаження готової продукції і організувати оптимальну роботу бригади вантажників на складах.
Для вирішення галузевої специфіки підприємства в області закупівель був допрацюваний довідник контрагента з урахуванням таких розділів: контактна інформація, розбиття по районах і селах, умови відвантаження і закупівлі, прив’язка ціни до контрагента.
При закупівлі молока ведеться облік молока в базисному і натуральному виразі. Окрім цього, під потреби високотехнологічного виробництва морозива був введений облік якісних характеристик молока: жирність, густина / білок, сортність, охолодження, забрудненість.
Результат
У результаті впровадження рішення підприємство отримало прозорість в організації руху товару, зменшились складські запаси і знизились витрати. Керівництво маслозаводу отримало потужний аналітичний інструмент для прогнозування діяльності компанії, що позитивно відобразилося на формуванні ефективних відносин з клієнтами і постачальниками.
В рамках проекту були виконані наступні задачі:
- Регламентація управлінського обліку, який містить опис і форми допрацьованих первинних документів і звітів, порядок заповнення і обробки документів, списки відповідальних виконавців, терміни заповнення документів тощо.
- Розрахунок планової собівартості.
- Планування з урахуванням якісних характеристик сировини і готової продукції, існуючих нормативів і бюджетів.
- Підходи до оптимізації портфеля товарної продукції.
- Планування і формування портфеля продукції від очікуваних об’ємів переробки молока.
- Розробка процедур маршрутизації сировини.
- Контроль і облік витрат сировини, розрахунок вартості сировини по партіях продукції з урахуванням якісних характеристик сировини і діючої системи оплати за молоко.
- Списання сировини по методу “від сировини” без використання агрегованих нормативів на тонну продукції.
- Електронні моделі виробничих звітів.
- Розробка підходів до розрахунку цінності білка, жиру і сировини в цілому залежно від продукції, що випускається, характеристик сировини, що використовується, і діючої системи оплати за молоко на підприємстві.
- Розрахунок прибутковості продукції на тонну використаної сировини відповідно до ДСТУ.
- Створення моделі планування, оптимізації і контролю транспортних витрат.